Frans en Monique met de trein naar Azie

El Calafate en Perito Moreno Gletsjer

Deze keer ben ik aan de beurt voor het verslag wat jullie door Frans beloofd is. Jullie boffen, want dit betekent dat jullie een waarheidsgetrouw verslag krijgen. Frans heeft nogal eens de neiging om de waarheid geweld aan te doen, mooier te maken, dan wel aan te passen. Gelukkig heb ik daar geen last van, geniet er dus lekker van en lees het echte verslag van El Calafate en de Perito Moreno gletsjer.

Op donderdag kwamen we aan in El Chalten en vertrokken de volgende dag alweer naar El Calafate. Mensen keken ons vreemd aan als we vertelden niet in El Chalten te blijven en Nationaal Park Fitz Roy te bezoeken, maar gelijk door te reizen naar El Calafate. Helaas hebben we een zeer strak reisschema, omdat we op 28 februari in Ushuaia moeten zijn voor de boot naar Antarctica. Op vrijdagochtend bleken we echter nog twee uur over te hebben en dus hadden we tijd voor een bliksembezoek aan Nationaal Park Fitz Roy. De bergen “Fitz Roy” en “Cerro Torre” (R. Messner heeft over de beklimming hiervan een prachtige film gemaakt) hebben we helaas toen niet gezien, maar wel vanuit de bus en dus kunnen we niet zeggen dat we het gemist hebben.

Bij aankomst in El Calafate, geen tijd om gelijk naar ons hostal te gaan, maar eerst de busreis regelen naar Puerto Natales, van hieruit kunnen we rechtstreeks naar Ushuaia reizen en dat scheelt ons weer een paar grensovergangen en dus veel tijd, verder hebben we hier gelijk de bus naar de Perito Moreno gletsjer voor zaterdag geboekt. Nadat dit was geregeld konden we naar ons hostal. Volgens de planning en voorbereiding van Frans zou het hostal vlakbij zijn en zouden we geen taxi nodig zijn. Dit bleek ook te kloppen toen we uiteindelijk de goede richting hadden gevonden, maar eerst was er enige discussie hoe de kaart gelezen moest worden. Ik zal jullie niet vermoeien met wie er gelijk had, anders volgt er hier misschien weer een nieuwe discussie

Wink

De aankomst in hostal Puerto San Julian was geweldig. Na een pittige klim, kwamen we in een gezellige en gemoedelijke hostal met een geweldige ruime luxe kamer en uitzicht op de bergen en, als we onze nek in een whiplash draaiden, ook op het meer, zoals op de site stond.

Zaterdag was het vroeg dag, 6.30 uur op, 7 uur ontbijt, 7.30 uur vertrek uit het hostal (tja reizen is best zwaar, mocht iemand hieraan twijfelen

Laughing
)om de bus van 8.30 uur te halen (gelijk met de start van de school van Monique en het eerste lesuur bij Frans). De bus vertrok om 8.31 uur, de chauffeur was dan ook zeer boos op 2 “hippie meiden” die een minuut te laat kwamen. De tocht naar de gletsjer duurde anderhalf uur, waarvan een half uur in het Nationale Park. Onderweg vingen we af een toe een glimp op van de gletsjer en probeerde iedereen er een foto van te maken, wat zeer moeilijk was met de snelheid waarmee de chauffeur reed en de vele bomen die we passeerden. Naast ons zat een Argentijns stel die probeerden alles met 2 telefoons en een fototoestel vast te leggen, ze leken er wel mee vergroeid.

Om 10 uur kwamen we aan op een parkeerplaats ongeveer anderhalve kilometer van de gletsjer af. Via een afgezet pad liepen we naar de gletsjer. De eerste aanblik was overweldigend. Nog nooit heb ik zoiets enorms gezien. Vanaf dat moment konden we onze ogen er niet afhouden, wat tot gevolg had dat er vele struikelpartijen volgden en er vele foto’s werden gemaakt. Op het eerste uitzichtspunt bleven we zolang staan, dat we ons eerste stuk ijs af zagen breken en wonder boven wonder stond de camera net aan.

Ik vond het erg moeilijk daarna verder te lopen, stel nu dat dan net dat enorme stuk af zou breken en we dat zouden missen. Gelukkig volgden voor ons nog vele stukken ijs die afbraken, helaas niet voor de gletsjer die niet meer groeit.

Ik kan nog even doorgaan met omschrijven hoe mooi het allemaal was, maar waarschijnlijk zeggen de foto’s het beter.

Tijdens onze wandeling langs de gletsjer, wij liepen trouwens aan de overkant van het water op een veilige afstand, kwamen we ons Argentijnse stel nog tegen, geplakt aan hun telefoon (we vragen ons af of zij wel iets live hebben meegemaakt).

Om 5 uur moesten we afscheid nemen van de Perito Moreno gletsjer. Vanuit de bus mochten we hem nog een paar keer aanschouwen en toen moesten ook wij het met de foto’s en video’s doen.

Marloes Schoormans

Wow, wat een mooie foto's!! Wat een prachtig gezicht. Hoe heeft de natuur dit toch voor elkaar gekregen?

Diana

Inderdaad hele mooie foto's, Geniet er maar van!!!!

Kees en Anneke Udenhout

Dag Monique en Frans, WAT GEWELDIG zo'n gletsjer. Ik weet nog hoe ik onder de indruk was op vakantie in Zwitserland toen we bij de Rhone-gletsjer stonden. Dat was vergeleken bij deze maar een mini-mini.
Jullie hebben fantastische foto's gemaakt en ook de verhalen zijn steeds leuk om te lezen.
Geniet allebei van deze mooie tijd en prachtige reis.
Grtjs, Kees en Anneke

marion

en ik maar denken dat een gletsjer plat was aan de bovenkant, duh!

Paul

Met jullie vergeleken zijn wij hier aan het onthaasten. Denken jullie wel aan de rij- en rusttijden besluit?
ZOndagavond om 02.00 naar bed met weer goud op zak dankzij ons Goirles ijskonijn. En de volgende dag pas om 09.30, op maandag dus, uit bed gekomen. Heeerlijk zo'n spijbelmoment. Hebben jullie ook van die spijbelgevoelens? Jullie daar die gletsjer bewonderen en wij maar..

Marion (Lambiek)

Wow ... super mooi al die foto`s en verhalen! Blijf genieten :-)! Wij vergaderen morgen na de training bij Peet en Hennie ... jullie zijn wel onderwerp voor de rondvraag :-)!

Dominique en Anja

Hoi saampjes, weer een hele andere gletsjer als wij in Noorwegen en Nieuw-Zeeland gezien hebben. Fantastisch met die kleuren en de zon erbij! Jullie zijn wel op snelheid aan het komen he?! "Traagheid" Frans, weet je nog? Geniet maar van alles dat nog op je pad komt. Het lijkt nog lang niet op te houden! Groetjes

Kees

Dag vriendjes,
Wat een prachtige foto's! Ik kan me voorstellen dat je je ogen daar niet vanaf kunt houden. En een leuk verslag Monique. Tja Frans kan soms zo overdrijven... Wij zijn terug van een weekje Algarve. Jullie hadden het niet herkend; de slechtste februari in 60 jaar. De zon kwam pas vrijdag even kijken. We hebben ons, in trui en jas, toch wel vermaakt hoor. Maar vorig jaar was beter.
Groetjes van ons 2 en veel plezier maar weer!!

Jacobien

Bent echt jaloers, wat ziet het er allemaal fantastisch mooi uit! Was ik maar met jullie mee doorgereisd.... Die tandarts klinkt wat minder, maar gelukkig waren jullie nog in een redelijk grote plaats. Stel je voor dat dit in het stoffige San Pedro was gebeurd!
Gaan jullie maar lekker die boot halen, ik vlieg morgen terug naar huis en zal jullie vanuit amsterdam verder volgen.
Liefs Jacobien

Gijs van Kemenade

Wat een avontuur!! En ik maar zeggen Frans ,dat je je tekort doet door het Beagle-avontuur niet te volgen. Jullie doen het gewoon zelf!!
Groet vanuit de Meulenspie.