Frans en Monique met de trein naar Azie

Van Santiago naar Valparaiso

We krijgen vragen of alles wel goed met ons gaat, omdat het even geleden is dat we iets hebben laten horen. Tijd dus weer voor een update.

We zitten nu in Valparaiso, een stadje aan de kust ten westen van Santiago.

Gisteren zijn we hier met de bus aangekomen. Een gezellige rit van anderhalf uur met de bekende busorganisatie in Chili “ Tur bus”, maar eerst even het verhaal oppakken, waar we de vorige keer waren gestopt.

Na onze klaagzang, die wij grappig hadden bedoeld, maar door sommigen serieus werd opgepakt, hebben we verteld over San Pedro, de “zandbak” van Chili. We hebben het er enorm naar onze zin gehad, samen met Jacobien, maar waren blij het stof achter ons te laten toen we met de “cama bus” (slaapbus) naar Santiago vertrokken. Wij zaten in de bus onderin, wat betekent dat je de beste plaatsen hebt. We hadden een ruimte voor 6 personen, waar je languit kunt liggen. Heerlijk!!

Bij aankomst in Santiago hebben we een taxi gepakt naar ons hostal Santa Lucia. Het ligt vrij centraal in de stad tegen “Cerro Santa Lucia “ aan. Dit is een heuvel van waaraf Pedro de Valdivia in 1540 besloot de stad te stichten. Santiago is een relaxte stad, die je lopend in 1 dag kunt bezoeken. Tenminste dat vinden wij. We hadden niet meer tijd, omdat we niet langer in ons hostal konden blijven en hebben de stad dus in 1 dag bekeken. In dit hostal hebben we ook voor het eerst onze lakenzak gebruikt. Er lag alleen een laken op het bed om het matras af te dekken en blijkbaar moesten we slapen onder de sprei, die duidelijk aan een wasbeurt toe was (ps. de kamer was niet veel groter dan het bed).

4 februari, gisteren dus, was het tijd om weer door te trekken naar Valparaiso (Helaas hadden we een smsje van Jacobien gekregen dat zij Valpariaso alweer ging verlaten. We zullen elkaar dus niet meer zien in Zuid- Amerika. Hopelijk wel nog in Nederland. Jacobien: nog een fijne reis en we spreken als het aan ons ligt zeker nog een keer af).

Nog even snel skypen met mijn ouders voor vertrek, terwijl Frans verwoede pogingen doet om uit te checken. Uiteindelijk is het gelukt en kregen we nog 10 procent korting, omdat we beloofd hebben een review in te vullen bij de bookingssite “Hostelworld”. Ik weet alleen niet of ze blij zijn met onze review.

Voor het hostal hadden we snel een taxi, verteld dat waar we heen wilden (het busstation) en toen begon de rit, waar geen einde aan kwam. In het centrum stond alles vast, doordat taxichauffeurs gewoon midden op straat stoppen om passagiers in te laten stappen, terwijl het stoplicht op groen staat. En ook midden op een oversteekplaats stoppen is geen probleem, met als gevolg dat voetgangers zo’n beetje over de auto’s heen moeten kruipen. Vervolgens reed de taxi het centrum uit en bleef maar rijden, wij waren inmiddels de weg kwijt en vroegen ons af of we het wel goed hadden gezegd en of hij ons niet naar Valparaiso ging brengen. Uiteindelijk bleek het te kloppen en stopte hij braaf bij het busstation, waar Frans zo blij mee was dat hij hem een vette fooi gaf van wel 28 eurocent!

Op het busstation hoefden we geen kaartje te kopen, maar konden zo de bus in, voor het kaartje kwamen ze nog wel. We zaten nog niet in de bus of deze vertrok al, werd de eerste videofilm gestart en werd er een kussentje in onze nek geduwd, wat een luxe voor een rit van anderhalf uur en voor 10 euro in totaal en dan was er ook nog een toilet aan boord, kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Het viel Monique trouwens op dat het personeel erg bezorgd is over de passagiers, ongeveer elke 5 minuten kwam er wel iemand tellen hoeveel mensen er aan boord waren, zouden ze soms weleens passagiers verliezen onderweg? Bij aankomst in Valparaiso eerst de busreis voor zaterdag naar Mendoza boeken en daarna met de taxi naar ons hostal “Luna sunrisa”, de chauffeur kende de naam, dus verdere uitleg was niet nodig. Het hostal is, net als vele huizen hier, tegen de heuvel aangebouwd, wat schitterende plaatjes oplevert.

Na ons geĂŻnstalleerd te hebben, was het tijd de stad te verkennen. We hebben heerlijk door de stad gewandeld en al wat bezienswaardigheden bekeken, waaronder het huis van de beroemde Chileense dichter Neruda. Het was een wat dreigende wandeling, omdat er achter de heuvel een, naar ons idee, behoorlijke brand woedde die de lucht verduisterde.

Zo meteen gaan we weer lekker de stad in, mogelijk een lekkere pastel (vlaai dan wel taart) eten en een tochtje door de haven maken. Morgen vertrekken we weer naar Argentinië. Chili past niet helemaal in onze begroting, Argentinië daarentegen wel.

Tot gauw.

Kim

Hey Frans en Monique,
Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Klinkt niet heel verkeerd, maar dat hebben jullie vast zelf ook al door! Jullie hebben dit al vaker gehoord, maar toch... Geniet ervan, samen met een aangename temperatuur en een mooie/bijzondere omgeving! (De juiste ingrediënten lijkt me zo!!)

ElsKe

Hier is het de start van een geheel nieuw weekend. Niks mis mee, lekker genieten van ff niks moeten.
En dan met dat gevoel, even kijken naar de waslijst aan achterstallige zaken, die je eigenlijk allemaal al eens had willen aanpakken. En natuurlijk vervolgens besluiten, dat dit weekend, echt weekend gaat blijven. Jammer waslijst, je zult nog even moeten wachten. haha

ps
Frans heb je nog in te brengen punten voor onze jaarvergadering bij Lambiek??

Kees

Dag vriendjes,
Leuk om weer even bij te kijken en te lezen. Het klinkt allemaal erg leuk en relaxed. Ook mooie foto's.
Meanwhile hebben wij onze open dag morgen, zowel in Oisterwijk als in Tilburg, dus da's weer handig. Over een weekje doen wij de Algarve nog eens dunnetjes over. Weten jullie nog? Veel groeten en ENJOY!!

inge

wat een mooie verhalen en belevenissen van jullie.
geniet er nog maar heerlijk van.

hier is vandaag het weer: lekker zonnig, graadje of 5á6, op zich een lekkere dag dus.

nog 1 weekje (of wel, nog 1 werkdag voor mij) en dan carnavalsvakantie, maar echt uitrusten zal niet lukken met 2 kiddos.

lekker genieten nog he...........
lieve groetjes inge

Marcia Toemen

Hi,

Het kijkt wel of we compleet met jullie meereizen!! Echt superleuk die verhalen!! Blijf ervan genieten!!!

Grtz Hans, Mars en Sem xx

Paul

Je hebt het wel over Valparaiso maar euh maandagavond is het wel hier te doen tegen Parbos. Niet dat we je echt nodig hebben maar mocht je in de buurt zijn.. Overigens heb ik een tip voor de carnavalshit 2010. ik heb een zachte g maar ook een harde L.. Klik hier maar eens op http://www.youtube.com/watch?v=gzN3CttekBs

Cap is ondertussen thuis en het gaat steeds beter met plassen. Botox helpt echt wel.

Jacobien

Ola Chicos! Op een of andere manier kreeg ik geen mails meer van jullie verhalen, maar gelukkig kon ik jullie weer terugvinden!
Gek hoor, precies dezelde foto's van Valparaiso! Leuk om te zien en te lezen en ik begrijp uit jullie Mendoza verhaal dat de tocht naar het Zuiden inderdaad via Argentinie gaat.
Ben zelf nog steeds in Chile, na de echt prachtige Valle de Elqui nu aan de kust in Zapallar. Daarna ten zuiden van Santiago een wijntour (nee, geen tour...heb auto gehuurd, heerlijk) en dan via Santiago op de 18de naar Mendoza. Klinkt ook leuk in jullie verhaal.
Ik blijf jullie volgen als ik weer terug ben in ons koude kikkerlandje en zie jullie hopelijk in Nederland.
heb het niet te koud!
liefs Jacobien

Theo

Inmiddels is hier carnaval losgebroken, dus kijk ik met meer dan gemiddelde belangstelling naar jullie omzwervingen in Valparaiso dat is tenslotte niet voor niks Unesco werelderfgoed, schril contrast met de bedenkelijke dwazen die hier iets cultureels met een carnavalswagen proberen te doen :-)

Sander

Wat ben ik blij met jullie bovenstaande verhaal zeg. Ik zit nu in Santiago en bij tijd en wijlen krijg ik gigantische buikpijn en dan moet ik naar4 het toilet. Niet met spoed, maar moet er ook niet te lang mee wachten. Wilde weten of de rit echt zo kort duurt en las daarbij opde valreep dat er wc aan boord van de bus is! Erg blij dat jullie dat vermeld hebben.....

Groetjes,

Sander