Frans en Monique met de trein naar Azie

Een wereldreis maken heeft na vele ups ook downs

Geregeld lezen we in de reacties dat mensen jaloers op ons zijn. Zou ik ook zijn met al die positieve verhalen, daarom willen we jullie nu ook laten delen in de mindere dingen van onze reis.

Hieronder volgt onze klaagzang.

1. Het begon al onze eerst dag in Buenos Aires, natuurlijk moest er gepind worden om Argentijnse pesos te bemachtigen. Braaf het pasje in de machine en een bedrag ingetoetst. Geven ze aan dat er wel extra kosten in rekening worden gebracht. Oké, dan de transactie maar annuleren (fout, fout, nooit doen) en een groter bedrag aangeven. Braaf het geld gekregen en vrolijk naar buiten. De volgende dag zagen we op het afschrift, via internet, dat het geannuleerde bedrag ook braaf was afgeschreven. Paniek, wat nu? Bellen met ING, dat kost mogelijk nog meer. Dan maar een mail en terug naar de bank. Daar werd gemeld dat dit geen probleem was, bij de kascontrole kwam het vast naar boven en binnen een week zou het wel weer op de rekening staan en zo niet dat zou mijn eigen bank het wel terugboeken. Vanaf dat moment, dagelijks kijken op internet, is het er al?, is er al mail van ING? 2 dagen zou het antwoord duren, maar het werden er 3. Om een lang verhaal kort te maken. Na veel mailen met ING, werd door hen het geld terug gestort, niet door de bank.

2. Een andere zorg werd ons maandelijks uitbetaalde bedrag van de levensloop. Monique kwam erachter dat het veel minder was dan begroot, omdat zij ook het werkgeversdeel van het pensioen moet betalen en vroeg zich af of we nu eerder naar huis moeten. Frans vroeg zich af of het wel op tijd werd uitbetaald en of zijn berekening dan wel klopte, als er bij Monique zoveel afging. Inmiddels is het uitbetaald en Frans wint met vlag en wimpel als je naar de grootte van het bedrag kijkt. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat de levensloopregeling binnen de CAO PO (waar Monique onder valt) veel soberder is dan bij de CAO BVE (waar Frans onder valt)

3. Van Purmamarca zijn we met de bus naar San Pedro gereisd. Bij het boeken van deze bus zouden we aan de linkerkant van de bus komen. Het werd de rechterkant en behalve dat we daar minder beenruimte hadden, hadden we ook 2 niet zo sociale Argentijnen/Chilenen/….. voor ons zitten, die hun stoel zo ver achteruit zetten dat zelfs Monique klem zat met haar knieën.

4. Je ziet ook wij hebben het zwaar, om maar niet te spreken van de darmklachten, waardoor we veel toiletpapier nodig hebben,

5. het je elke dag in moeten smeren om niet te verbranden,

6. elke dag weer de overweging waar zullen we gaan eten en blijven we binnen ons budget,

7. welke tour zullen we doen,

8. waar gaan we slapen,

9. hoe komen we op de volgende plek van bestemming

10. en dan heb ik het nog niet over de hoogteziekte gehad, waardoor je hoofdpijn krijgt, misselijk bent en duizelig wordt.

Ja, ja ook wij hebben het af en toe zwaar, dus echt jaloers hoeven jullie niet te zijn!!

En hoe gaat het verder!!

We zitten nu in San Pedro de Atacama in Chili. Je kunt het zien op de foto. Het is een oase in de woestijn. Om er te komen moesten we diverse passen over, met schitterende uitzichten en tot slot een lange rechte weg naar beneden. Deze weg liep zo steil naar beneden dat ze aan de kant van de weg noodstophavens (een grindbak met paaltjes) hadden gemaakt voor als je remmen het begeven.

We maken hier 2 tours. 1 hebben we al achter de rug. De “Valle de la Luna” schitterende uitzichten over bergen en vulkanen en als toetje de zonsondergang.

Vanmiddag maken we een tour naar weer een zoutwoestijn en kunnen we zwemmen in een zoutmeer en daarna in een zoetwatermeer.

Morgen is het dan weer tijd om verder te trekken. Met de bus gaan we naar Santiago waar we twee nachten blijven, deze keer gaan we voor een luxere bus dan die van Argentinie naar Chili. Hiervandaan gaan we waarschijnlijk naar Valparaiso, maar daar later meer over.

ElsKe

geen vragen, wel weer een weerbericht: het is hier weer wit!

Maar ik zal niet klagen! hihi
Spreuk van de dag:
Zonder dalen geen bergen.

Geniet van de top, en in het dal geniet je gewoon na van de top!

Frank

Tja, past het eten binnen ons budget of moeten we WEER upgraden.
;-)

Chantal van Canterra

Hopelijk vallen de mindere dingen in het niet bij al het moois dat jullie meemaken en nog gaan meemaken.
Veel plezier, Chantal

inge

ik heb geen medelijden met jullie, ben nog steeds jaloers.
de winter is hier voorlopig nog niet voorbij, dus wil graag een beetje van jullie zon meepikken, als dat kan.......???
geniet er nog maar lekker van.
lieve groetjes inge

Marleen Taris

Tja, en daarom hoef ik niet op wereldreis en geniet ik lekker van jullie verhalen en foto's.
Ik zou inderdaad wel eens iets willen weten of vertellen zonder dat iedereen dat (verplicht) mee hoeft te lezen. Welk mailadres van Monique kan ik daarvoor gebruiken?
Toch nog super-veel plezier. En GENIETEN!!!!
Groetjes, Marleen.

Marion (Lambiek)

Alles duidelijk, goed reis PTA, leuke verhalen, mooie foto`s, geniet ze verder :-)!

Jacobien

En dan heb je het nog niet over die vervelende mede reizigers!!

Anja en Dominique

wij vinden het eerlijk dat jullie ook de minder prettige kanten noemen. Wij voelen ons niet jaloers, wel lezen we jullie verslagen en genieten op afstand mee. Ook snappen wij (vanuit onze eigen trips) dat het niet altijd gaat zoals je wilt; dit kun je niet afdwingen. Wij hebben deze maandagochtend genoten van een witte-verse sneeuwwandeling door een rustige Warande. Daar zijn we dan heel tevreden over; iets moois en fijns zonder er ver voor te hoeven reizen. Tevens maken we plannen voor een nieuw reislustig jaar. Dromen geeft ook een vakantiegevoel. Tja, als er niet meer geld is, dan maar met minder. Dat is dan ook weer een uitdaging. Even realiseren dat je al bijna weer 1 maand weg bent! Zo snel gaat de tijd waarin je al zoveel kan doen! Veel reisplezier nog, we zien nieuwe verslagen graag tegemoet. Lieve groet.

paul

Down met VanSien...het klinkt ook als een vervolgverhaal. Filmserie een idee?
Hier een paar tip op weer in de UP te komen: Stel darmklachten zonder toiletpapier? Of wat je dacht je van een vastenperiode inlassen na de carnaval? Zo'n welnessperiode gecombineerd met sapjes en ff niks. Dat bespaart, inspireert en motiveert. Of misschien kunnen jullie online mijn administratie gaan bijhouden want hoe jullie er bovenop zitten en alle afschriften controleren daar ben ik jaloers op.
En waar genieten jullie nu met name van? Welke momenten?

Marion

Let goed op jezelf, één ding tegelijk, komt goed,

groetjes, Marion