Frans en Monique met de trein naar Azie

Bienvenidos en Brasil

Je ziet onze titels blijven origineel.

Om 06.30 uur ging de wekker, erg vroeg voor onze begrippen en nog slaapdronken liepen wij om 07.15 uur naar het ontbijt. Helaas hadden wij niet veel tijd omdat wij zouden worden opgehaald om 07.40 uur, dus snel dooreten. Met een tiental minuten vertraging werden wij opgehaald door een andere gids (dan die ons van de busstation had opgehaald) die op zoek was naar “Vansien”: natuurlijk begrepen wij dat niet, snel bleek dat het “van Sint Annaland moest zijn: de rest van de dag noemde onze gids ons “vansien” en dat was flink wennen.

Vandaag kwam er weer een vlaggetje bij omdat wij de watervallen aan de Braziliaanse kant bezichtigden: wij moesten ons paspoort afgeven aan onze gids Adrian, zodat hij sneller de douaneformaliteiten in Argentinië kon afhandelen: een moeilijk moment voor ons om het paspoort af te moeten geven maar alles is goed gegaan. Bij de douane in Brazilië mochten wij het zelf regelen en dat was ook snel gepiept. Wij waren in internationaal gezelschap: Amerikanen (of Canadezen volgens M) die gekleed gingen om naar het strand te gaan (!), Argentijnen, en andere Europeanen. Later bleek dat er nog een Nederlandse vrouw, Jacobien, in ons gezelschap was.

In het park aangekomen bleek snel waarom wij eigenlijk niet in zo’n toer willen zitten: wachten totdat iedereen entree heeft betaald, vervolgens krijgen wij een pasje wat wij zichtbaar dienen te dragen (gruppo Adrian) en steeds maar in de buurt van de groep blijven: grrrrrrr.. Het regende nog steeds aan het begin van de wandeling, maar het uitzicht en de regencape maken veel goed: wat een uitzicht om deze immense watervallen over een breedte van meer dan 2 km te zien waarbij per sec 12.000 m3 water omlaag dendert. De meest imposante salta was de Garganta del Diablo (duivelshals), deze was echter voor een groot deel in de regenmist verborgen. Het hoogtepunt (en tevens natste) van de wandeltocht was deze waterval via een lange loopbrug zeer dicht te naderen waarbij je als het ware de waterval kunt aanraken: het filmen m.b.v. de onderwaterbehuizing was voor M al weer een tijdje geleden maar na een tijdje klungelen ging dat weer als vanouds. De camera bleef droog en dat kon je van de schoenen en sokken niet zeggen: zeiknat!

Na het verzamelen van de groep bij de bus dachten wij dat de toer afgelopen was, maar helaas had Adrian nog meer voor ons in petto: een lunch voor een “special price” (bleek later een tenedor libre te zijn in de grootste “musea de jamon” die wij gezien hebben, “Etenstijd” in Tilburg met 400 zitplaatsen is er een kleintje bij!) en als afsluiting een bezoek aan een shopping mall duty free: het eten beviel ons prima maar het verplicht bezoeken van het winkelcentrum was verschrikkelijk (1,5 uur wachten op de rest van de gruppo die wel wilden shoppen). Om 16.00 uur waren wij weer terug in ons hotel en was het tijd voor onze dagelijkse duik.

ElsKe

Mooi moet dat zijn zo'n gigantische waterval en die dan nog zo goed als kunnen aanraken.. geweldig.
En ach die natte sokken en schoenen beter van een waterval, dan van een regenbui, niet waar?
We hebben hier op het moment een sneeuwvrije periode en even iets minder koud.

Theo

Foz do Iguaçu moet erg indrukwekkend zijn. Onze oudste heeft er vorig jaar ook een nat pak gehaald. Let je ook op de vogels, vlinders en andere fraaie dieren daar? Toekans, ara's en mooie braziliaanse gatchina's :-)

Joep

Bedankt voor de Giraf in de auto. Ik heb er zelf nog niet mee gespeeld, maar mijn grote zus wel!

Ria

Die gigantische, imposante waterval, prachtig en onvergetelijk (2000)!!
Wij delen de positieve indrukken met jullie. De poppenkast ernaast hebben we gelukkig niet hoeven ondergaan.
Doodsangst stond ik uit in de 'sloep' die met een rotvaart tot in een kring van watervallen voer. Dat zou ik nu nooit meer doen.
Veel plezier verder.

cappie

hoi Vansien, beledig je onze overburen aub niet zo !
Lekker winkelen met natte schoenen, lijkt me.

Mooi hoor, ik ben jaloers (al was onze sneeuw en zon ook niet te versmaden).

Groetjes en liefs, Cap

Peter

Monique, je hebt hem zeker 100x onze achternaam laten schrijven en uit laten spreken.
Als jullie Heuijerjans op hadden gegeven, stonden jullie waarschijnlijk nog te wachten.
Maar veel plezier.

Groetjes van Sietie, Kyra en Peter

dominique en anja

Hoi! Het is duidelijk dat jullie echt op toernee zijn: wat een verhalen al in zo'n korte tijd. Heb je die Spaanse lessen verder maar laten schieten? Of doen jullie dat tussendoor ook nog?
Frans, Smolders stopt ermee in de politiek. Opluchting toch?! In de trein is het verder vrij stil, al rijdt 'ie wel weer... gelukkig!
Geniet van jullie trips en tot later
Dominique

Martijn

Jullie maken van alles mee hoor ik wel!

Groeten uit Holland,

Martijn.

arnoud&ellen

Super mooie foto's en we zijn op z'n Tilburgs kei jaloers....

Je ziet ook in Argentien beland je in een "vreetschuur" en shopping centre.

Greatings from udenhout

sl03

He Frans en Monique!!
Heeft even geduurd, alle verhalen gelezen en natuurlijk de mooie foto's! Buenos Aires en urugauy! Zo ongeveer de zelfde foto's gemaakt als ons!!

Blijf genieten en verhalen schrijven!! Erg leuk om te lezen!

Frans..je e-token meegenomen!? Hopelijk heb je na mijn wijze raad dit niet gedaan! Alles gaat goed hier dus don't worry!

Groetjes Sanne

Paul

Hoi Gruppo Vansien, die naam houden we er maar in. Ik kan het niet helpen maar iedere keer bij regen zie ik die enorme nauwelijks opvallende RODE regencapes van jullie. Volgens mij op iedere satellietfoto van het zuidelijk halfgrond zichtbaar.

annelies

Hee buurtjes,
ik snap niet dat jullie Vansien niet meteen begrepen, ik moest meteen aan Monique denken.
Bye the way ik denk dat jullie visjes ons leuker vinden dan jullie, want al 3 visjes hebben zich leten zien. (haha).

Inge lambiek

Hoi Monique en Frans,
Ik heb inmiddels jullie reisadres\gevonden en kan met jullie mee! Ik begreep dat ook de rest van Lambiek zich nog niet helemaal had aangesloten, daarom zal ik die ook even informeren.
Nieuws: OMArie is in ons midden met een kleindochter van 8 pond schoon aan de haak: Izzie!

Verder alvast vele natte dromen van zo'n mooie waterval. Ziet er echt vanaf de foto dynamische, krachtig en weergaloos uit! Geniet ze!

Elvis

Hallo Frans en Monique,

Aan de hand van jullie verhaal merk ik al hoe goed het gaat.
Ik hoop dat jullie blijven genieten en wij genieten dan ook mee.

Grtjs,

Elvis