Frans en Monique met de trein naar Azie

Bienvenidos en Uruguay

Wij hebben gisteren een dagtrip gemaakt naar Uruguay en Colonia del Sacramento bezocht, een stadje liggend aan de oever van de gigantische Rio Plata (grensrivier). Deze tocht hebben wij gemaakt met Buquebus (letterlijk vertaald schipbus), een snelle en zeer grote catamaran die er 1 uur over doet.

Alvorens hierover iets te vertellen willen wij jullie hartelijk danken voor de leuke en soms zeer originele berichtjes, dit doet ons erg goed en wij zijn erg benieuwd hoe lang jullie dit volhouden, aangezien de meesten een drukker programma hebben dan wij!

Helaas regende het gisterochtend en betekende dat voor ons dat de wandeling naar de haven met regencape diende te gebeuren: een leuk gezicht voor omstanders om 2 toeristen te zien in dezelfde rode regencape, waarvan een met bochel (dagtoerrugzak)! Laat ze maar lachen, wij bleven wel droog tot aan de haven. Bij de terminal was het een drukte van jewelste: het inchecken en douaneformaliteiten waren vergelijkbaar met die op een luchthaven. Na de nodige nieuwe stempels in ons paspoort mochten wij boarden: het viel ons weer op dat de Zuid-Amerikanen erg gedisciplineerd zijn en keurig in de rij staan te wachten alvorens aan boord te mogen (dat hebben wij diverse malen ook bij de busstations gezien), dus haalden wij het niet in ons hoofd om voor te kruipen! Aan boord een zitplaats zoeken, kostte even tijd maar “dan heb je ook wat”: 2 zitplaatsen voorin het schip zodat de overtocht, helaas in de stromende regen, goed te zien was.

Na een uurtje te hebben gevaren (wat is de Rio Plata toch een gigantisch brede rivier, dat hebben wij nog nooit gezien) kwamen wij aan in Uruguay en mochten van boord, gelukkig regende het niet meer (na enige tijd liet de zon zich ook weer zien en scheen barmhartig op Frans zijn petje, hij was ingesmeerd en dus goed voorbereid, ook weer dankzij Monique’s aandringen).

Colonia del Sacramento is een klein stadje wat sinds 1996 op de werelderfgoed lijst van de Unesco staat en terecht: met zijn vele prachtige oude gebouwen, ruines, mooie straten met eeuwenoude klinkers, weinig autoverkeer en gelegen aan de oever van de reeds genoemde rivier is dit stadje een bezoek meer dan waard. Colonia werd in de 1680 gesticht door Portugezen uit Brazilië, die van hieruit o.a. Engelse goederen smokkelden naar de Spaanse kolonies (dus ook het huidige Argentinië).

Na een overheerlijke lunch, lekker slenteren over de “kinderkopjes”, een vuurtoren beklimmen voor het uitzicht (BA was in de verte te zien, tenminste de skyline) was het weer tijd om aan boord te gaan en deze mooie plaats te verlaten: het inchecken ging zeer efficiënt en binnen een zucht waren wij aan boord: 15 minuten vroeger dan aangegeven, vertrokken wij en waren om 19.45 uur weer terug in BA. Monique heeft het benaderen van BA mooi kunnen filmen met een zonsondergang op de achtergrond. Na een snelle wandeling over o.a. de lange winkelpromenade was het weer tijd om de dag af te sluiten bij ons favoriete restaurant Plaza Asturias: Monique koos voor een pasta met kip en een groot formaat tiramisu, Frans genoot van zijn kip in knoflook met gefrituurde aardappeltjes en café con leche (en dat maar voor ARS 110, ruim 20 euro).

Marleen Taris

Geweldig! Ik maak het op deze manier bijna echt mee.
En dat terwijl we bezig waren om de kerstspullen op te ruimen (wel laat hè). Voor jullie ondenkbaar terwijl jullie genieten van jullie huidige (nu al té tijdelijke?) "omgeving".
Hoeveel foto's hebben jullie al gemaakt?

Tot de volgende keer, Marleen.

Peter

Is er ook een foto van die bochel in de rode regencape, ben benieuwd wie dat zou zijn.

groetjes Sietie, Kyra en Peter.

Webmaster

De webmaster at zojuist boerenkool met worst, ook lekker.
Leuk om jullie avonturen weer te lezen.
Geniet! En eet met mate.

ElsKe

Recht vanuit het theater waar Sjakie en de Chocoladefabriek een groot succes was... kom ik dan in Uruguay terecht.
Heerlijk hoor, wat een sprookje!
Bij jullie regen, hier gisteren nog een sneeuwstorm maar nu ook regen en volop dooi! Maar tijd voor petjes en zonnebrand, daar kan ik alleen nog maar van dromen. Geniet er maar van.

inge

WAUW............wat gaaf.
wat een reis, geweldig.
je baant je in een heel andere wereld nietwaar?
voorlopig zullen jullie nog wel last houden van mijn mailtjes, ik heb het nlk ook niet zo heel druk (werk maar 1 dag........).
geniet er maar lekker van ennuh.........ik wacht op jullie volgende verhaal.
liefs inge

Nico

Hoi,hoi,

Even niet gekeken want ik kreeg geen berichtjes (kennelijk iets mis met mijn aanmelding) en hop zomaar ineens van Argentinie naar Uruguay en weer terug alsof het helemaal geen moeite kost. Zo te zien zitten jullie in nog redelijk bewoonde wereld met internet en mogelijkheid tot fotos uploaden enzo. Mooi hoor, zo kunnen we fijn meereizen. Vanuit mijn ervaringen in Nepal weet ik hoe leuk het is om weer even een berichtje uit Nederland te krijgen dus ik blijf jullie met belangstelling volgen; Hasta la vista.

sandra

hallo,
ben inderdaad ook erg benieuwd naar de foto in regencape jammer dat hij er niet is.
ik kijk iedere dag vol spanning in mijn mailbox of er al iets nieuws te zien is. Echt super om jullie op deze manier tijdens dit avontuur te volgen vanuit het grijze mistige Nederland.

Berdien

Idd een mooie zwarte standaard jas geworden, ik zit nu in El Bolson en zit er een beetje vast ivm de weinige bussen die er rijden. Heb morgen een bus van een hele hoop uurtjes naar El Chalten... heb alvast een tupperware bak gekocht om mn eten in te doen aangezien het ¨sin comida¨zou zijn, neem de lepel wel uit t hostel mee.. haha. Hoe is de tandarts geweest?

Marion (Lambiek)

Allemachtig prachtig! Geniet :-)!