Frans en Monique met de trein naar Azie

Tibet, op het dak van de wereld

Maandag 1september dag 38

Na weer een geweldige dag is het tijd voor het vervolg van onze reis.

Vrijdagochtend was het wat regenachtig toen we Lhasa verlieten voor onze 5 daagse tour door Tibet. Samen met Jimmy, onze chauffeur, en Karma, onze gids, vertrokken we in een busje, waar nog plek was voor 4 andere personen: hoeveel luxe wil je het hebben? Deze dag reden we naar Samye, tijdens deze tocht moesten we vele securityposten passeren, zoveel dat we de tel kwijt raakten!

Karma had ons gewaarschuwd dat we in Samye in een eenvoudig hotel zouden verblijven, alleen hadden wij niet in de gaten dat hij met “eenvoudig”, ronduit smerig bedoelde. Het leek of de kamer niet was schoongemaakt en dus heeft Frans een nieuwe kamer gevraagd. Deze was voor nu “acceptabel”. Na ons zo goed en zo kwaad mogelijk op onze kamer te hebben geïnstalleerd vertrokken we met onze gids naar het klooster, het oudste van Tibet. Het bijzondere voor ons aan dit klooster was dat deze geflankeerd werd door 4 gekleurde grote stupa’s (zwart, groen, rood en wit), deze symboliseren de “4 godenkoningen” die het klooster beschermen. ’s Avonds niet gegeten in het restaurant van het hotel, naar ons idee was dit alleen voor de vliegen bedoeld, maar in een klein eettentje verderop in het dorp, waar de vliegen het nog niet volledig hadden overgenomen. De kosten van dit diner, lekker btw, 6 euro inclusief drank! Na afloop hebben we nog de Kora (pelgrimsroute) om de tempel gelopen, gevolgd door pelgrims en een enorme schaapskudde.

De volgende dag vertrokken we naar Gyantse: een lange reisdag met schitterende uitzichten en wederom vele securityposten. Onderweg zijn we 2 passen, waaronder de Kampo la van 4800 m. en de Karo La van 5000 m. over gegaan en zijn we o.a. gestopt bij het heilige Yamdrok-meer en bij een enorme gletsjer. Aangekomen in Gyantse, waar we een schitterend hotel kregen (Yeti hotel) met zelfs een rainshower als douche. Gyantse is de op twee na grootste oude stad van Tibet. Op een heuvel staat de Dzong (fort), een bolwerk dat in 1904 zonder enige aanleiding werd aangevallen en verwoest door een expeditiemacht uit Brits-Indie onderleiding van kolonel Younghusband.

In Gyantse hebben we het Palkhor Chode-klooster bezocht. In het centrum van het complex staat de Kumbum-dagoba, de dagoba is in de vorm van een driedimensionale mandala (gebedsschildering) opgetrokken. Gyantse is een Tibetaans stadje dat zich enigszins tegen de Chinese overheersing verzet. ’s Avonds nog getuige geweest van een bijna uit de hand gelopen discussie tussen een Chinese gids en twee Duitse toeristen die vonden dat de gids haar werk niet goed deed: gelukkig hebben wij Karma aan onze zijde!

Hierna vertrokken we naar Shigatse, dit is de tweede stad van Tibet. Hier staat het enorme Tashi Lunpo kloostercomplex, de residentie van de panchen lama (met de dalai lama en de karmapa de belangrijkste religieuze figuren in Tibet). Aan het eind van de bezichtiging werden we door de Chinese politie gemaand om snel door te lopen, omdat er een VIP zou arriveren. Alle monniken waren in hun beste kledij. Monique zei nog voor de gein: “misschien komt ‘flupke’ (daarmee bedoelt zij de “aangewezen” panchen lama door China) uit Beijing wel.” En inderdaad, met veel vertoon kwam de Chinese panchen lama met een reeks auto’s aanzetten. Wat opviel was dat er weinig Tibetaanse toeschouwers waren, alleen de Chinese hoogwaardigheidsbekleders lieten zich zien. Speciaal om dit mee te maken. Belangrijk om te weten is dat in ons reisboek genoteerd staat dat de panchen lama, die door de dalai lama is aangewezen, eind jaren 80 is ontvoerd door de Chinese overheid en men vermoedt, dat hij gevangen is gezet in de buurt van Beijing of is overleden.

Dinsdag 2 september dag 39

Tijd om weer terug te rijden naar Lhasa. Nog Ă©Ă©n keer genieten van de geweldige uitzichten en de “overheersende” security checks. Onderweg rijden we in een slakkentempo terug vanwege de snelheidscontroles. Door 2 grote ongelukken met toeristenbussen onlangs, mag toeristenvervoer nu niet meer zo hard rijden. Je krijgt nu dus een briefje bij de ene check, dat je pas over anderhalf uur bij de volgende check mag zijn, wat snelheden van 30 tot 50 kilometer per uur tot gevolg heeft op wegen waar je makkelijk 80 zou kunnen rijden. En dat dit weinig verschil maakt merken we onderweg. Een grote vrachtwagen en een 4x4- wagen met toeristen liggen in puin naast de weg. Later horen we dat de vrachtwagen heeft willen inhalen waar het niet mogelijk was en er geen gewonden waren.

In Lhasa nemen we afscheid door nog Ă©Ă©n keer de Barkhor te lopen rond de Jokhang, nog Ă©Ă©n keer eten bij Dunya, een geweldig restaurant gerund door o.a. Nederlanders. Weemoed in het hart, want we gaan Tibet verlaten en gaan weer terug naar China. Dit deel van onze reis zal ons nog lang bij blijven, een hoogtepunt, niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk. Wat een impact heeft dit land op ons en wat schrijnend om te zien hoe de Tibetanen moeten leven onder het juk van China. Wij nemen ook afscheid van onze geweldige gids Karma: hij wil ook dolgraag reizen, maar Tibetanen hebben/krijgen geen paspoort, hopelijk verandert dit spoedig, zodat ook zij net als de Han-chinezen (grootste deel van China) meer vrijheid zullen kennen.

Woensdag 3 september dag 40

We vliegen van Lhasa naar Chengdu, op bezoek bij de panda’s, terug in China, maar zoals jullie al weten, komt dit de volgende keer.

Marian Elsinga

Fijn dat jullie het zo goed hebben. Mooi om te lezen wat jullie meemaken en ervaren. Hier in Tilburg lijkt het alsof het geen vakantie is geweest, alles is weer gewoon. Maar ook weer erg leuk. Nog een afscheidslunch gehad op ZS.
Ik mis mijn regelmatige meeting op het fietspad met Monique.... Morgen de ladies Run lopen bij de Ten Miles.
Geniet ervan! groetjes Marian

ElsKe

HĂ© Frans en Monique
Wat een mooie verhalen om te lezen.
Ik kan me voorstellen dat Tibet een afdruk achterlaat!
Groet vanuit de Lambiek enclave in Burgh Haamstede.
ElsKe

Ellen

Hoi Wat een prachtige verhalen allemaal, erg mooi om die te lezen. Zijn jullie ondertussen niet controle moe..... want wat een controleposten komen jullie toch tegen. Geniet ze en ik hou jullie verhalen in de gaten.

Marvin

Super verhalen Frans en Monique!

Team R en R

Wat een fantastische foto's! Hadden we eigenlijk niet moeten bekijken, maar we gaan ervan uit dat het in het echt nog indrukwekkender is. Klinkt heftig, al die veiligheidsposten. Even afwachten maar. Hoelang blijven jullie nog in China? Zuiden en zuid-oosten schijnt prachtig te zijn. Of proeven van de Gobi in Inner Mongolia! Tongren was leuk, maar er zijn mooiere plekken. Ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie reis.

Tot schrijfs!

Hans en Marcia

Geweldige verhalen.
Zo te lezen moet Tibet een geweldig land zijn.
Nog heel veel plezier de komende weken, geniet ervan.

Tot het volgende verhaal weer.

Groet,
Hans en Mars

Frank, Gaby & Anne

Wat en prachtig verhaal! Tibet klinkt als geweldig indrukwekkend op alle vlakken.

Fijn hoor, om zo mee te mogen lezen en leven!!
Liefs van ons