Frans en Monique met de trein naar Azie

St. Petersburg en Moskou

Vrijdag 1 augustus dag 7

Inmiddels zitten we alweer in Moskou en beginnen we bijna aan de Trans-Mongolië express, morgenavond vertrekt de trein. Maar eerst nog even wat we gisteren hebben gedaan. Na weer een eenvoudig ontbijt te hebben genuttigd, hebben we tot 12 uur doorgebracht op de kamer, met alles weer inpakken, we konden de kamer niet langer aanhouden tenzij we een extra overnachting betaalden, en dat vonden we iets te prijzig worden. Ja, ook wij moeten op de kleintjes letten. Om 12 uur hebben we de kamer verlaten, de bagage opgeslagen in het hotel en naar buiten gegaan om ons bezig te houden tot 21.30 uur.

Op het programma stond nog een aantal bezienswaardigheden waarvoor we nog geen tijd hadden gehad. Allereerst liepen wij naar de St. Isaacs kathedraal, een geweldig mooi en groots bouwwerk, dat tegenwoordig als museum dient. We hebben de toren beklommen en het interieur van de kathedraal bewonderd die enorm overvloedig is gedecoreerd.

Na dit bezoek zijn we doorgelopen naar de rivier “Neva”, en hebben hier nog allerlei schitterende gebouwen bekeken, o.a. het Peter en Paul fort. Inmiddels was het ruim over lunchtijd, maar hier zijn geen voor ons betaalbare eettentjes te vinden. We hebben het dus moeten doen met een zakje chips en cola op een zanderig terras. Dankzij de felle wind werd ons gebit regelmatig gezandstraald.

In “onze buurt” hebben wij

1. de Kazan kathedraal bewonderd die bestaat uit o.a. 96 pilaren en

2. het oude Russische Singer hoofdkantoor, waarna het tijd was voor ons diner.

Onze transfer naar het station was mooi op tijd: hij had blijkbaar weinig zin en tijd, want we werden snel en geruisloos bij het station gedropt.

Nu begon voor ons de zoektocht naar het juiste perron. Het Cyrillische schrift lukt steeds “een beetje beter”, desondanks bezorgt het ons nog vele grijze haren. “Welk bord geeft nu de vertrekkende treinen aan?” Uiteindelijk is het gelukt en konden we in de hal plaatsnemen op de stoeltjes, tussen een aantal zwervers. We waren dan ook blij toen er aangegeven werd op welk perron we moesten zijn. Na wat verwarring kwamen we er achter dat hier gewerkt wordt met een linker en rechterkant van een perron nummer. Wij zaten braaf op perron 5 te wachten aan de linkerkant, terwijl onze trein aan de rechterkant al klaar stond. Gelukkig werd het ook nog in het Engels omgeroepen en na navragen van Frans kwamen we aan bij ons rijtuig, waar weer even wat paniek ontstond, omdat Frans een ticket kwijt leek te zijn, wat gelukkig gewoon in zijn rugzak zat.

Onze coupe maakte alle stress weer goed. De mooiste coupe die we tot nu toe hebben gehad. Bedden inclusief dekbedden en twee kussens, kluisjes, zelfcontrolerende airco, tv en veel, veel ruimte. We hebben dan ook heerlijk geslapen aan boord.

In Moskou werd bij aankomst Russische marsmuziek gespeeld. Het gaf ons een geweldig gevoel. Dimitri, onze gids, stond al klaar, verwelkomde ons uitgebreid en gaf enorm veel informatie. Na een ontbijt en relaxen in het hotel zijn we ’s middags met de metro vertrokken naar het Rode Plein. Het was weer even zoeken welke metro we moesten hebben.

Het Rode Plein is enorm indrukwekkend en gaf ons weer even het gevoel in St. Petersburg te zijn, met al die imposante gebouwen. Om 5 uur hadden we er genoeg van. We zijn nog even door wereldberoemde Gum gelopen, een enorme dure mall en hebben toen de metro weer terug genomen naar ons hotel.

Zaterdag 2 augustus dag 8

Na het ontbijt nog even rustig aan gedaan, omdat de darmen van Monique moeilijk doen, waarna we weer met de metro naar het centrum zijn gegaan. Hier hebben we getracht de “Lubyanka” te bekijken. Helaas staat die helemaal in de steigers. Dan maar de winkelstraat in, een schitterende straat waar je alleen maar exclusieve merken als Armani, Dolce en Gabana, Gucci, e.d. ziet. Helaas hadden we onze creditcard niet bij ons, dus misschien een volgende keer. Tot nu toe hebben we nog geen winkelstraat of mall voor de “gewone man” gezien. Volgens ons wonen in Moskou alleen maar miljonairs!

Halverwege deze straat zijn we toch maar afgeslagen, omdat de bezienswaardigheden in de straat er achter liggen. Hier hebben we het Bolshoi theater bekeken en nog wat mooie gebouwen waarna we op weg gingen naar de kathedraal van “Christus de Verlosser”. Onderweg kwamen we dan eindelijk een mall voor de gewone man tegen en hebben hier de verkoeling opgezocht, wat af en toe wel nodig is bij 33 graden.

Uiteindelijk zijn we dan aangekomen bij de kathedraal, waar Frans geweigerd werd omdat zijn broek te kort was. Monique was voorbereid met vestje en hoofddoek en kon de kathedraal van binnen bewonderen. Een schitterende kathedraal die, zoals we inmiddels gewend zijn, uitvoerig is gedecoreerd met goud, beschilderingen, beelden etc..

Na dit bezoek wilde Monique nog maar 1 ding nl. terug naar de airco hotelkamer.

Hier zijn we nu dan ook en plaatsen nog snel dit verslag, aangezien jullie ons een aantal dagen moeten “missen”. Vanavond vertrekken wij met de Trans-Mongolië express naar Irkoetsk en woensdag heel vroeg komen we daar aan. Geen internet dus in de tussentijd en dus geen updates van ons. Tot dan.

Corine

Mooi in jullie belevenissen te lezen.
Geniet van de treinrit die gaat komen, en ik kijk uit naar jullie volgende update.

XXX Corine

elske

Ik begin steed meer gevoel bij mijn buitenlandse buren te krijgen, die ook geen hol begrijpen van wat ik allemaal zeg...
geniet van de komende rit...
liefs Els

Lilian

Wat een ervaringen weer. En Frans, bind de tickets voortaan om je nek!!!! Goede reis verder.

Karin

Ontzettend leuk om met jullie mee te reizen. Prettige treinreis. Misschien een heuptasje voor de tickets, Frans!!

Frank van Velzen

Gaaf, deze reis!!!!

Kees van der Vos

Deze reis gaat zeker ook op ons verlanglijstje!!
Dit is vast geweldig genieten.
Groetjes,
Kees

Nico

Ik haak nu pas aan, had mijn mail tijdje niet gelezen. Alweer een enerverend begin van weer een mooie reis. Verloren tickets en wel of geen airco lijken het centrale thema te worden. Geniet ervan! Ook als er alleen maar arko is (alle ramen kunnen open!)

Theo

Frans' broeken zijn altijd te kort.

Sanne

Wat een geweldige reis!! En Frans.. Je broek te kort? Je had toch geen slippers aan hè? Hier nog geen update.. We hebben immers nog 19 dagen vakantie! Geniet!