Frans en Monique met de trein naar Azie

St. Petersburg en de Hermitage.

Dinsdag 29 juli

We zitten nu lekker op onze kamer in St. Petersburg en genieten van de airco. We zitten vlakbij een belangrijke hoofdstraat en dichtbij veel bezienswaardigheden zoals de wereldberoemde Hermitage. Dat wordt dus veel wandelen.

De treinreis van Minsk naar St. Petersburg verliep prima. Om 21:30 zijn we al gaan slapen als voorbereiding op de grensovergang Belarus-Rusland en de uren die we dan mis zouden lopen. Om half 12 gaf Vodafone aan dat we in Rusland waren en om kwart voor 12 stopten we en verwachtte ik de douanecontrole, dus snel Frans wakker maken. Er gebeurde niets, behalve dat de tijd door sprong, omdat we weer een tijdsgrens passeerden. Om 1 uur zijn we maar weer gaan slapen en we werden om 7 uur wakker door de wekker. Van Belarus naar Rusland met de trein betekent dus geen douane controle (achteraf blijkt dat deze landen een douane- unie hebben, een soort van “mini EU” dus).

Om kwart over 8 arriveerden we op het station van St. Petersburg. We hadden geen signaal gekregen van de knappe provodnik (“baas van een wagon”) en het perron zag er wat klein uit, dus bleven we zitten. Er stapten echter wel veel mensen uit en bij navraag bleek dit toch echt St. Petersburg te zijn, de prachtige ontvangsthal begon namelijk een stukje verder.

Onze taxichauffeur/transfer, kenbaar met een tablet in zijn handen met daarop geprojecteerd “Tiara Tours”, stond al te wachten en we waren dan ook snel in ons hotel met geweldige wifi.

Woensdag 30 juli

Gistermiddag lekker rond gelopen in St. Petersburg en snel ontdekt dat we wel erg dichtbij alle bezienswaardigheden zitten. We zijn zelfs langs de Hermitage gelopen. Hier is alles goed geregeld. Wil je snel naar binnen, dan kun je een kaartje kopen bij de ticketmachines, voor je fototoestel/videocamera moet je ook een kaartje kopen, en kun je via een aparte ingang naar binnen. Wil je dit niet, dan mag je aansluiten in de lange rij voor de kassa en die gaat niet zo snel. Bij de ticketmachine staat vaak niemand, dus dat schiet lekker op. Wij hadden genoeg info voor vandaag.

Gisteravond lekker Russisch gegeten in een keldertje aan de hoofdstraat. Hierna nog een kleine wandeling, via de Hermitage, waarna het tijd was om de dag af te sluiten. Dat valt hier helaas wat tegen, omdat de zon vandaag om 22:33 uur ondergaat en het dus tot 24:00 uur nog licht is.

Vanmorgen bijtijds op en na een sober ontbijt, tenzij je van worst, soep, aardappelen e.d. houdt, vertrokken naar de Hermitage. 4 uur hebben we het hier volgehouden, waarna onze energie op was. We gaan er van uit dat we het meeste wel gezien hebben. Wat een schitterend museum is dat, en dat wil wat zeggen wanneer wij, die “nooit” een museum bezoeken, dit zeggen. De schoonheid van de Hermitage is niet onder woorden te brengen, dus kijk maar naar de foto’s en oordeel zelf.

Aan het eind van de dag nog lekker gegeten bij King Pong, een Aziatisch restaurant.

P.s. wat problemen met de wifi en daardoor in eerste instantie maar een half verhaal. Nu als het goed is helemaal.

ElsKe

Erg benieuwd van welk ontbijt jullie niet genoten hebben....

Kees van der Vos

Leuk om jullie verslag te lezen. lijkt ons ook best leuk om dat een keer te doen. Helaas gaan we eind augustus eiland hoppen in Griekenland. We bezoeken dan met ons tentje 6 eilanden met de veerboot. Bepaald geen straf. Hopen nog veel moois van jullie te horen op jullie reis. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Dat wordt vast geweldig genieten voor jullie.
Tot horens,
Gonny en Kees