Frans en Monique met de trein naar Azie

Pulau Tioman

Donderdag 2 augustus

Na een lekker ontbijt, bleken we meer te moeten betalen dan er op de boeking stond, wij in discussie bij de receptie en uiteindelijk kregen we het verschil terugbetaald. Vervolgens zijn we naar Tekek gelopen om wat boodschappen te doen voor het ontbijt de komende dagen, aangezien het ontbijt in het resort erg duur is. In Tekek hebben in een supermarktje o.a bananen en papaya gekocht en bij het bakkertje brood, kaas en overheerlijke donuts. Op de terugweg kwamen we makaken tegen die bij een restaurant de vuilnisbak leeghaalden en bomen vol met vliegende honden. Terug in het resort kwam de houskeeping onze kamer schoonmaken, wij gaven aan dat we de kamer gingen verlaten en dat ze beter de kamer naast ons schoon konden maken, zodat wij konden verhuizen. Terwijl ze hiermee bezig waren hebben wij de receptie gebeld en gevraagd om onze nieuwe sleutel, die even later werd gebracht.

Eindelijk hadden we onze kamer, al zonk de moed ons in de schoenen toen we ontdekten dat onze airco een waterval veroorzaakte. De vloer stond snel blank, dus snel een handdoek eronder gelegd. Terwijl de onderhoudsmonteur bezig was gingen wij naar het duikcentrum om 2 duiken voor morgen te boeken. Nadat alles was geregeld gingen we terug naar de kamer. De onderhoudsmonteur was verdwenen, maar de waterval nog niet. Gelukkig stond er een lege 1,5 literfles water in de kamer die we eronder konden zetten, waarna het tijd was om een plekje te zoeken bij het zwembad en lekker te zwemmen en te lezen. Terug in de kamer was inmiddels de fles overgestroomd en de vloer behoorlijk nat, de receptie gebeld en nu kwam er een andere monteur, hij ontdekte vrij snel dat er iets kapot was en vertrok om een nieuw onderdeel te halen, terwijl hij hiermee bezig was gingen wij lekker eten en bij terugkomst was de waterval gedecimeerd tot een zwak drupje af en toe.

Vrijdag 3 augustus

Om half 9 werden we verwacht bij het duikcentrum, dus vandaag helaas geen tijd om uit te slapen. Bij het duikcentrum verzamelden we onze duikspullen, waarna we onze duikfles aankoppelden en alles voor ons naar de boot werd gebracht. We kregen een briefing over de 2 duiken die we gingen maken. De eerste duik bij Chebeh island ongeveer 45 minuten varen en de tweede duik bij Soyak island vlak voor de kust van Tioman. We gingen met een grote houten vissersboot, samen met nog een Nederlands stel, broer en zus (hij werkt in Kuala Lumpur en zij was hier met het gezin op vakantie) en 2 mannen, waar we geen contact mee hadden. Aangekomen bij Chebeh island, kreeg de bemanning ineens haast en was er nog geen eens tijd voor de buddycheck. Voordat we er erg in hadden, lagen we in het water en gingen we naar beneden. Onze nieuwe duikbrillen gaven ons in het begin veel last doordat ze aansloegen en we dus weinig zagen. Ik had er niet zoveel zin in om mijn masker vol te laten lopen en probeerde van alles uit. Uiteindelijk trok ik op een gegeven moment toch iets te hard aan mijn masker waardoor er van bovenuit water in liep, na mijn masker te hebben geklaard had ik weer goed zicht en prikkende ogen, volgende keer toch maar even mijn ogen dicht doen, nadat Frans dit trucje met dichte ogen had gedaan, had hij ook weer goed zicht. Het was een mooie duik met o.a. veel zacht koraal, veel anemoon visjes, een morene, feather stars, een soort spinachtigen die op het koraal zaten en een blauw gevlekte pijlstaartrog.

Terug aan de oppervlakte om ongeveer 11 uur kregen we onze lunch terwijl we door voeren naar onze tweede duikplek. Deze tweede duik zagen we o.a. veel hard koraal, waaronder zelfs paars koraal, een grote morene, een koraalduivel en wandelende en etende zeekomkommers. Om ongeveer 2 uur waren we terug aan wal en vulden wij onze logboeken in.

Monique vond het na 2 duiken wel welletjes, Frans had nog energie over en ging nog 9 holes ‘lopen’ (mbv een buggy) op de golfbaan van het resort. Hole 1 en 7 zijn wel het vermelden waard: bij h1 laat je de buggy staan, klimt via een betonnen trap een twintigtal meters omhoog om vanaf een hoge en grote rots de fairway op te slaan, wel uitkijken dat je het balletje niet een waterhindernis in slaat die na een kleine 200 meter opduikt. Bij hole 7 sla je vanaf een klif en dien je een afstand van 190 meter te overbruggen anders belandt het balletje in zee (bij vloed)/strand & rotsblokken (bij eb). Helaas gooide onweer een klein beetje roet in het eten en werd de laatste hole afgeraffeld.

Zaterdag 4 augustus

Deze dag hebben wij lekker aan het strand gelegen, gezwommen, geluierd en gelezen totdat het tijd werd voor onze middagduik. Deze duik vond plaats vlakbij het duikcentrum: op ong. 1 minuut varen ligt Palau Renggis, een klein koraaleiland waar ook veel snorkeltoers plaatsvinden. Toen wij daar aankwamen, was het erg druk, maar ondanks de drukte viel er genoeg te genieten. Prachtig hard koraal, vele anemoonvisjes, een mooie grote inktvis etc.. Helaas zat er in onze groep ook een fotograaf die alleen maar oog had voor het fotograferen en nogal asociaal zijn plek opeiste. Ook het koraal had het moeilijk bij hem, er sneuvelde nogal wat onder zijn vinnen. Na zo’n 55 minuten was het weer tijd om naar boven te gaan en waren wij binnen no-time weer aan wal. Na deze mooie duik zochten we een plekje aan het zwembad en was het tijd om te lezen.

’s Avonds hebben we buiten het resort bij een shabby Chinees een hapje gegeten, op aanraden van de Nederlanders waarmee wij gedoken hadden: deze eettent lag prachtig op het strand, maar qua aankleding en hygiëne valt hier nog veel te verbeteren (de kok en bediening werkten voortdurend met een sigaret in hun mond). Het eten daarentegen was verrukkelijk.

Zondag 5 augustus

Vandaag stond er weer een middagduik op het programma maar omdat Frans te veel last had van zijn rechteroor, werd deze geannuleerd. Deze dag werd een prachtige stranddag die afgesloten werd met een partijtje tennis op het center court van het resort in de broeierige hitte en hebben tot ’s avonds laat veel moeten drinken (o.a. bier) om de vochtvoorraad weer aan te vullen)

Maandag 6 augustus

Onze laatste dag op het resort, morgen start de terugtocht naar Nederland. Een heerlijke relaxte dag: om 10 uur stonden wij op de golfbaan en hebben 9 holes gelopen. Een golfbaan met veel hoogteverschillen en smalle fairways, dus geregeld zie je niet goed waar je bal heen gaat. Onderweg hebben we nog flink wat van de plaatselijke fauna gezien, waaronder een eekhoorn en een aantal varanen. Na het golfen was het tijd om lekker in het zwembad te plonzen en te lezen. Frans ging uiteindelijk nog even internetten en ik genoot van de stortbui bij het zwembad. Ik had geluk, want ik had het enige droge zonnebed. ’s Avonds voor het laatst gegeten bij de Maleisiër, net buiten het resort: fried rice pinapple, sweet en sour chicken en sweet en sour prawn. Terug op de kamer was het tijd om de rugzak weer te pakken zodat we morgen gepakt en gezakt aan de terugreis kunnen beginnen.

Frank & Gaby

Het is wel afzien daar op het Pulau hoor. Jammer dat julie niet langer kunnen blijven, want hier in Nederland wil de zomer maar niet doorkomen. Fijne terugreis.
Groetjes!

Theo

Klinkt allemaal weer erg geweldig. Mooie trips lees ik hier en fraaie duiken.
Nieuwe duikmaskers eerst met tandpasta aan de binnenkant poetsen om de siliconenolie eraf te krijgen, spuwen is niet genoeg, scheelt enorm met beslaan.
Heb niet eerder kunnen reageren want op ons eilandje moest snel internet nog worden uitgevonden :-)

Paul

Hoog tijd dat jullie terugkomen om een echt lesje te krijgen hier op de golfbaan..

Corine

Volgens mij hebben jullie je duikuurtjes aardig uitgebreid en ook het golfen op peilvgehouden. Fijne terugreis en tot bonnenkort.

Dominique

Goeie reis terug en lekker nagenieten dan. Mooie reisverhalen steeds. Golven kun je in Canada trouwens ook prachtig hebben wij gezien.... ! groetjes