Frans en Monique met de trein naar Azie

Overnachten in een longhouse

maandag 23 juli

Eindelijk is het gelukt een aantal tours te boeken. Bij het reisbureautje OOO-HAAA hebben we een overnachting in een longhouse geboekt en een dagtocht naar Bako NP. We waren eerst nog naar Borneo adventures geweest, zij konden Gunung Mulu voor ons regelen, maar dan moesten we zelf voor het vliegticket zorgen. Bij het reisbureau ernaast kon dit, maar de prijs van het ticket was in 2 dagen meer dan verdubbeld en dat vonden we iets te duur worden. Gunung Mulu blijft dus op ons wensenlijstje staan, waarschijnlijk wordt dit vervuld in 2014.

dinsdag 24 juli

Iets voor 9 uur stond onze gids en chauffeur Christopher op de stoep om met ons naar het longhouse te gaan. De overbodige bagage hadden we opgeslagen in ons hotel waar we morgenavond weer zouden overnachten en het hoogst noodzakelijke zat in onze dagrugzak. De tocht naar de longhouse zou ongeveer 7 uur duren met een aantal tussenstops. De eerste stop was in Serian, hier hebben we de plaatselijke markt bekeken met fruit en visstalletjes. Na deze stop reden we door naar de lunch. In een klein dorpje was een winkeltje en een klein restaurantje. Hier stoppen alle touroperators die op weg zijn naar een longhouse. We kregen hier een uitgebreide lunch van zoetzure kip, met fried rice en fried noodles en groente. We hebben ons best gedaan, maar niet alles opgekregen. Na de lunch hebben we in het winkeltje cadeautjes gekocht voor de kinderen in het longhouse, waarna we onze weg vervolgden. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Lemanak rivier waar de longboot op ons lag te wachten. Onze bagage werd ingepakt onder een zeil in de boot, hierna stapten wij in en zaten op afgezaagde ‘flair’ plastic stoeltjes.

De tocht was geweldig, varen over een rivier, waar je alleen af en toe een longboot tegenkomt en waar het water soms zo laag staat dat je vast lijkt te lopen en alleen verder kunt als de bootsman je los duwt met een stok. Na een tocht van ongeveer 3 kwartier kwamen we aan bij ons longhouse: Nanga Ngemah. Een kleine houten nederzetting tegen de heuvel aangebouwd op palen. Het longhouse is het hoofdgebouw, waar de hele familie bij elkaar woont in eigen ruimtes die tegen elkaar aan zijn gebouwd. Het doet denken aan een huizenrij, met een houten straat ervoor en daarvoor een veranda en dit alles overdekt.

De veranda is de plek waar wij overnachten en het is er bloedheet. De boot waarmee we zijn opgehaald hoort bij het gezin waar wij op de veranda slapen. Bij aankomst worden opgehaald bij het strandje door een Iban vrouw, die ons onder het slaan op een gong naar het longhouse leidt. Hier aangekomen krijgen we rijstwijn aangeboden bij binnenkomst en krijgen we aangekomen bij ons gastgezin koffie en thee.

’s Avonds kookt onze gids voor ons en na het eten is het tijd voor de speciale show. Er wordt een Iban dans opgevoerd, nadat we zijn toegesproken door de Chief en de speciale Iban toost hebben uitgevoerd met rijstwijn.

Na afloop van de dans geven we onze geschenken aan de Chief en deze worden door hem en zijn gezin verdeeld over alle aanwezige kinderen.

Na de show kletsen we nog wat met een Duits gezin, waarna het tijd is om te gaan slapen onder onze klamboe op de veranda, maar niet voordat we door een moessonbui naar toilet zijn gegaan.

De regen zorgt ervoor dat het pad gedeeltelijk een stromende rivier is geworden. De nacht is voor mij erg onrustig, de regen klettert onophoudelijk op het golfplaten dak en af en toe hebben een paar honden ruzie, kraait een haan, beweegt de vloer, omdat er iemand loopt of als de regen even stopt blijft het nadruppen op het dak en hoor je de jungle geluiden. Frans lijkt er minder moeite mee te hebben. De tocht naar het toilet, als we ’s nachts wakker worden, is ook een belevenis, van alle kanten komen de honden tevoorschijn en op deze tijd komen allerlei grote vliegende insecten op je hoofdlamp af en wachten de muggen je vol vertrouwen op in het toilet.

woensdag 25 juli

Om half 7 kwam er leven in de huisjes, deuren gingen open en gelijk was er weer volop levendigheid. Om 7 uur vonden wij het best en stonden ook op. Om 8 uur kregen we ontbijt bestaande uit banaantjes, brood, roereieren, sojabonen in tomatensaus en worstjes. Na het ontbijt was het tijd onze spullen weer in te pakken,

waarna we een blaaspijp demonstratie kregen, het zelf mochten proberen, helaas zonder levende dieren als proefkonijn, en vervolgens nog een hanengevecht meemaakten.

Gelukkig was het een schijngevecht, maar om te oefenen, dus alle twee de hanen hebben het overleefd (bij een echt gevecht krijgen deze beestjes vlijmscherpe sporen aangemeten en gaat het op leven en dood). Na deze demonstraties hebben we een kleine trekking gedaan rondom het terrein van het longhouse en de peper plantages gezien,

hierna was het weer tijd om in de longboot te stappen en terug te varen naar ons vertrekpunt van gisteren. De rest van de ochtend en middag stond in het teken van terugrijden naar Kuching. Bij half 4 waren we terug in ons hotel en was het tijd voor een overheerlijke douche. Momenteel hebben wij onze bagage weer herpakt want morgen vetrekken wij naar Bako NP en nemen alle bagage mee want na afloop van het bezoek aan dit regenwoud, reizen wij door naar Damai Beach, wordt vervolgd.