Frans en Monique met de trein naar Azie

Hop on hop off in Singapore

De eerste dag stond er 1 belangrijk punt op het programma nl. de overnachtingen boeken voor Kuching (hoofdstad Sarawak). Het ontbijt in het hotel hadden we gemist, dus lekker fruit gekocht bij een stalletje en ontbijten op de kamer en weggespoeld met zelf meegenomen rooibosthee (we benne ollanders toch!). Tijdens het ontbijt boekten wij via internet een hotel in Kuching en werd de reissite, zoals jullie inmiddels gelezen hebben, bijgewerkt.

Hierna werd het tijd om de stad te gaan verkennen. De informatiebalie in de lobby was inmiddels opgedoekt, dus moesten we via een foldertje zelf uitzoeken welk ticket van de “hop on hop off” we wilden hebben. Voor degene die niet weet wat dit is. Je koopt een ticket voor de toeristenbus, die langs alle belangrijke bezienswaardigheden rijdt en stapt uit en weer in waar je wilt. Uiteindelijk waren we er uit en konden op pad. Het was een stukje lopen naar de eerste halte, mooi om te wennen aan de temperatuur en de omgeving te bekijken. We kwamen een oude begraafplaats tegen, die wel iets weg had van een veld met schaakstukken.Vlakbij de bushalte kwamen we een “Subway” tegen en aangezien het wel tijd was voor de lunch hebben we hier wat gegeten. Vervolgens naar bushalte die tegenover lag en wachten op de bus.

Tijdens de bustour zagen we o.a. het Raffles hotel, het beroemdste hotel van Singapore.

We zijn in de bus gebleven tot Marina Bay waar we bij het Marina Bay Sands hotel zijn uitgestapt.

Dit hotel is waarschijnlijk het duurste hotel van Singapore (het kostte bijna 6 miljard dollar). In dit waterrijke gebied staan diverse moderne gebouwen, ligt een eco park “Gardens by the bay” met bomen die bestaan uit zonnepanelen en een ontzettend luxe mall.

We hebben hier de duurste maaltijd van de dag gebruikt, koffie, thee en gebak voor 21 euro, terwijl het ontbijt 3 euro was. Na de koffie en het gebak was het tijd om de bus weer te pakken, helaas had de bus bijna de eindtijd bereikt en konden we nog maar 1 halte mee. Hier konden we gelukkig nog wel op een andere “hop on hop off”- route stappen en bij “Little India”, een andere populaire wijk van de stad en gelukkig dichtbij ons hotel, uitstappen.

Van hieruit zijn we naar ons hotel gelopen en weer iets gegeten bij de food court die naast het hotel ligt. Helaas hadden we vandaag geen goede keus gemaakt en was het eten koud.

Even een weetje waarom Singapore nauwelijks een fileprobleem kent: 1. de invoerbelasting op auto’s is 100 %, 2. om een auto te mogen gebruiken, dien je voor veel geld te bieden op een vergunning, de kosten kunnen oplopen tot 10.000 SGD (ongeveer 7.000 euro) die automatisch na 10 jaar verloopt en dan is het maar de vraag of je er weer eentje kunt krijgen, 3. rekeningrijden en 4. een uitstekend werkend openbaar vervoer. Als onze minister van Verkeer hiervan weet heeft, waarom nooit ingevoerd??

Nu liggen we lekker op bed en genieten na van een heerlijke dag Singapore.

Onze tweede volle dag in Singapore stond in het teken van tickets regelen voor onze busreis naar Mersing op 31 juli verder hoppen op de bus en het bezichtigen van de Botanical Gardens.

Volgens de Lonely Planet en internet zou het busstation vlakbij ons hotel zijn. Daar aangekomen, bleek dit echter niet meer het geval te zijn, een buschauffeur die we daar zagen, kon ons niet vertellen waar we moesten zijn. Terug in ons hotel konden ze ons bij de receptie gelukkig wel de juiste locatie vertellen, alleen wilden ze ons er via een omweg heen sturen. Aangekomen bij het Golden Mile Complex, waar het busbedrijf zit hadden we vrij snel de kaartjes die we nodig hebben, alleen vertrekken we een dag later naar Mersing, omdat de bus ’s morgens om 6.30 u. vertrekt en we dan nog niet zijn aangekomen met het vliegtuig vanuit Kuching.

Na dit geregeld te hebben, konden we aan de overkant van de straat op de bus stappen en naar de Botanical Gardens rijden.

De Botanical Gardens zijn geopend in 1859 en beslaan tegenwoordig 74 ha prachtig groen. Het bestaat uit diverse landschappen, waaronder Evolution Garden, Healing Garden en Bamboos/Reflexology pad. Na hier heerlijk te hebben rondgewandeld, ondanks de broeierige warmte, vonden we het tijd om verder te gaan op weg naar Orchard Road, de bekende shopstraat van Singapore die 6 km lang is. We waren te vermoeid om lekker te shoppen, maar hadden nog wel energie voor een lekker ijsje bij Mc Donalds. Na het ijsje zijn we op zoek gegaan naar de Nederlandse ambassade die een blok verderop zou moeten liggen. Na het blok te zijn rondgelopen, ontdekte Frans dat het in het “Hermes” gebouw was verstopt, wij hadden het de eerste keer voor een mall aangezien.

Naast de ambassade lag de metro en een paar haltes later waren we terug bij het hotel, waar we lekker hebben gezwommen en gelezen in/bij het zwembad.

’s Avonds hebben we de metro genomen naar het Financial Centre, waar we bij het oudste food court van Singapore hebben gegeten.

Vandaag was het alweer tijd om onze rugzakken te pakken en door te reizen naar Borneo, maar voordat we naar het vliegveld vertrokken hadden we nog tijd om de Orchard road onveilig te maken. De eerste mall was niet aan ons besteed, had wel schitterende exclusieve kleding, maar van dusdanige merken dat wij het niet kunnen betalen.

Gelukkig hadden ze ook malls die meer bij onze prijsklasse past. Ik heb zowaar geshopt bij Esprit, had ik in Tilburg natuurlijk ook kunnen doen (helaas klantenkaart vergeten!). Frans heeft wel diverse dingen uitgeprobeerd, maar uiteindelijk toch niets gekocht. We hadden net besloten terug te gaan, toen de hemel open brak en het water er met bakken uitkwam. In deze bui heeft Frans met zijn Iphone, die water toch al gewend was, nog een foto gemaakt van de entree naar het presidentieel paleis. Vervolgens in de regencape naar het metrostation en terug naar het hotel om de bagage op te halen.

Vanuit het hotel zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan, waar we om 5 over half 6 opstegen voor onze vlucht naar Kuching. Het was een relaxte en rustige vlucht en om 7 uur landden we op Kuching.

Frank

Singapore is leuk he?
Na de moderne stadscultuur weer de relatieve rust in van Kuching en het mooie oerwoud. Veel plezier.

Sl03

Klinkt wederom weer super! Ik ga nu ook genieten van het doodgewone maar oo zo mooie France! Geniet maar niet met mate! Groetjes Sanne