Frans en Monique met de trein naar Azie

Malariapillen en reisplan

Het is zomervakantie en dus zijn we toe aan een nieuw avontuur.

Dit jaar gaat de reis naar Singapore en Maleisie en op de terugreis doen we Dubai een dagje aan.

De voorbereidingen zijn al een tijdje aan de gang. Allereerst natuurlijk waar gaan we heen en hebben we wel of geen malariapillen nodig. Tijd voor een bezoek aan de GGD voor reisadvies en eventuele vaccinaties. We dachten geen vaccinaties meer nodig te hebben na onze wereldreis van 2010, maar we hadden de serie van hepatitis B toen niet afgemaakt, dus die moest er nog bij geprikt worden. Wat betreft de malariapillen kregen we ieder een recept voor 25 pillen. We wisten namelijk nog niet waar we precies wanneer zouden zijn en zouden dit thuis nog verder uitzoeken.

De planning was een paar dagen Singapore, vervolgens door vliegen naar Kuching op Borneo en van daaruit door trekken naar boven, Gunung Mulu national park, via Brunei (hebben we weer een vlaggetje) naar Kota Kinabalu, waar we de berg wilden beklimmen en uiteindelijk aankomen in Sandakan om lekker te duiken bij de schildpadden en de Orang Utans bezoeken in Sepilok. Aan de hand van dit plan kwamen we op 20 extra malariapillen bovenop de voorraad die we uit 2010 nog over hadden. De recepten van de GGDarts waren dus iets te ruim.

Na dit plan nog eens kritisch te hebben bekeken, vonden we het toch wel erg vol, dit werd weer racen en daar hebben we eigenlijk geen zin meer in. Schrappen dus! Het nieuwe plan werd Singapore, Kuching, Gunung Mulu, Brunei slaan we over vanwege de Ramadan, Kota Kinabalu (alleen als tussenlanding naar Sandakan) Sandakan en daar naar de schilpadden en de Oran Utans en natuurlijk duiken. Het enige onzekere in dit plan is, dat het duiken niet zeker is. Om te duiken in dit gebied heb je een permit nodig die maar beperkt afgegeven worden. Mogelijk komen we dus niet onderwater.

Zojuist op de fiets van de bioscoop naar huis, vroeg Frans of ik nog naar Tioman wilde, dit ligt bij het schiereiland en is ook een duikersparadijs, maar hier kun je duiken zonder permit. Terwijl we het er over hebben krijgen we er steeds meer zin in. Dit betekent wel dat we weer moeten schrappen en nieuw plannen maken en gelukkig nog minder malariapillen nodig hebben. De pillen hebben we inmiddels al klaar liggen, dus alles wat overblijft kan bij de voorraad voor onze lange reis in 2014, maar hier later meer over.

Ons nieuwe plan:

Singapore, Kuching en omgeving, Gunung Mulu, Singapore, Tioman, Singapore, Dubai, thuis

Nico

Hoi luitjes,

Door al dat plannen maken hebben jullie een gezellig muze concert vlakbij huis in het Reeshofpark gemist!! Ik hoop dat jullie eruit komen waar je heen wil,wij zijn al weer terug van ons Canadees avontuur. Veel bossen, bergen, beren en buien om het maar in 4 b's samen te vatten. Veel plezier!!

Sietie, Kyra en Peter

Hoi Monique en Frans,

Wij kijken al weer uit naar de verhalen, zodat wij ook van jullie reis genieten.
Veel plezier

Dominique en Anja

He wat leuk om zo jullie reisverslag weer te volgen! Wij zijn inmiddels op 200 km van Montreal verwijderd. Vandaag een boottocht langs the Thousand Islands, de grens met de USA gezien dmv een mooi lange brug over de St. lawrence river en nog steeds geneitend van de camper van die we tot onze beschikking hebben. toronto was overweldigend en niet alleen maar omdat het er zo warm was, 30 grd. Mooie wolkenkrabbers en prettig gezwommen op het dakterras, 35 ste verdieping, van de B&B. Vanavond WIFI op de campsite vandaar deze reactie nu.
Veel plezier tijdens jullie vakantie.

Arnoud&Ellen

Ziet er goed uit,het reisplan,wordt er nog tijd vrijgemaakt om te om te golfen wat gvb kunnen nu overal spelen.gr tyger woods

Sanne

Klinkt weer als een buitengewoon mooie reis!! En Frans.. je etoken hoeft niet mee.. het is vakantie!!

Ik ben benieuwd naar de verhalen..

groetjes!

Sietie, Kyra en Peter

Monique, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Maak met Frans er een mooie dag van.