Frans en Monique met de trein naar Azie

Een onvergetelijk Antarctica

Wauw, wauw en nog eens wauw, dit is de enige beschrijving die ik kan bedenken voor onze Antarctische cruise. In één woord geweldig en dan heb ik het over alles, de luxe boot (sorry het expeditieschip), de bemanning, het eten, onze kajuit (die geüpgraded is van een kamer met patrijspoort naar een kamer met een echt raam en meer ruimte) en natuurlijk de omgeving.

Op dag 1 verlieten we om ongeveer half 7 ’s avonds de haven van Ushuaia, helaas had het mooie weer ons in de steek gelaten, dus vertrokken we met somber, winderig (kracht 4 à 5) en regenachtig weer richting Beagle kanaal. In de eetzaal, met grote ramen voor het uitzicht, lagen de antislipmatjes dan ook al op tafel en in onze glazen, gevuld met wijn, ging de drank op en neer.

We zaten aan tafel met Gaby en Frank en Adriana en Ingmar, 2 andere Nederlandse stellen: Nederland en Zwitserland zijn deze reis over vertegenwoordigd, Zuid-Amerikanen zijn in de minderheid. Na het heerlijke 4- gangendiner was het tijd onze pleister tegen zeeziekte op te plakken en te gaan slapen: de beruchte Drake passage wachtte op ons.

Op dag 2+3 hebben we van de Drake passage met z’n metershoge golven mogen “genieten”. Het grootste gedeelte hebben we liggend in ons bed doorgebracht, dat is het fijnste als de zee zo te keer gaat. Frans bleek er toch wel last van te hebben en heeft weinig van de maaltijden meegekregen, behalve de broodjes die ik voor hem meebracht. Bij mij ging het goed tot en met de lunch, die heb ik helemaal opgegeten, maar dat vond mijn maag niet goed en nadat die er alles weer had uitgegooid, voelde ik mij weer beter. Frans knapte langzaam aan ook weer op. De tweede dag in de Drake passage, kwam iedereen langzaam weer tot leven en tegen de avond kregen wij dan ook uitleg over de landingen die we de komende dagen zouden gaan maken en de spelregels waar we ons aan dienden te houden.

Op dag 4 zouden we onze eerste landing krijgen op de “Shetland Islands”. Helaas was het weer te slecht (regen/sneeuw/ruwe zee) en moest het programma omgezet worden. Wij kregen dit te laat door, vanwege een kapotte intercom, en stonden dan ook om 6 uur ’s ochtends in de eetzaal voor het vroege ontbijt, terwijl de rest nog lekker in zijn bed lag.

We gingen nu als alternatief naar “Deception Island” en kregen daar onze eerste landing. Dit eiland werd vroeger gebruikt voor de walvisindustrie, dit stopte echter rond begin 19e eeuw: het eiland is nu bezaaid met de overblijfselen van de walvisindustrie.

Wij werden in 2 groepen aan land gebracht m.b.v. snelle stabiele zodiacs: aan land werden wij verwelkomd door “Fur Seals”, oftewel zeeleeuwen: wij mochten niet al te dichtbij komen vanwege onze veiligheid, omdat deze beesten zich zeer snel over land kunnen bewegen en met name de mannetjes snel geïrriteerd zijn en aanvallen. Later bleek dat een vrouwelijke medepassagier deze waarschuwing genegeerd had en prompt werd aangevallen door een mannetje: gelukkig kon een van de gidsen de aanval pareren met een vlaggenstok!

Terug aan boord kwam hebben wij genoten van de Humbackwhales, Fur Seals, pinguïns en ijsbergen die voorbij kwamen. Het is toch geweldig om dit vanuit je luie stoel en de grote ramen te kunnen bekijken.

Op dag 5 werden wij wakker tussen de ijsschotsen en gingen aan land op “Cuverville Island”. Dit eiland wordt bevolkt door duizenden Gentoo pinguïns die erg nieuwsgierig zijn en, wanneer je even stil zit, graag kennis met je maken, door aan je kleding te plukken. Op dit eiland is onderzoek gedaan naar de invloed van de toeristen op het broedgedrag van de pinguïns: gelukkig bleek dit geen invloed te hebben, anders hadden we ze niet kunnen bezoeken.

Terug op het schip kregen we soep, om weer op temperatuur te komen. Na weer een geweldige 4- gangenlunch gingen we aan weer land op “Neko Harbour”, onze eerste landing op Antarctisch grondgebied (het vlaggetje is binnen). We waren zo blij, dat we, net als de paus, de grond hebben gekust (of dat gezond was met al de pinguïnstront weten wij niet). Om te vieren dat we hier waren, kregen we champagne.

Na deze landing kregen we een zodiaccruise en zagen we o.a. een Weddell seal, een Leopard seal en een Crabeater seal.

Kompleet bevroren kwamen we weer aan boord, waar de warme chocolademelk ons moest ontdooien.

Op dag 6 was het 5 maart en dus de verjaardag van mijn moeder. Helaas hadden wij geen contact, omdat er geen e-mailservice was aan boord (terwijl wel in de brochure stond vermeld). We hebben dus maar met de “Dutch gang”, Gaby, Frank, Adriana, Ingmar, Frans en ikzelf, geproost op haar 75e verjaardag en van het dessertbuffet een lekker stuk gebak gepakt.

Deze dag voeren we door de “Lemaire Channel”, met aan weerszijden bergen en sneeuw, ijs en gletsjers. Frans heeft, toen hij op het voordek van het schip stond, Minky whales gezien. Na het ontbijt gingen we aan land op “Peterman Island”. Natuurlijk waren hier weer Gentoo pinguïns, de meest voorkomende soort op Antarctica. Verder zagen we Adelie pinguïns, deze hebben een zwarte snavel i.p.v. een rode en geen witte streep op hun kop, Blue Shags (Aalscholvers), Fur seals en een Weddell seal.

Terug aan boord voeren naar “Planeau Island” tussen vele ijsschotsen door en brack ice (het wateroppervlak is dan bedekt met een dunne laag ijsstukken). Op de ijsschotsen lagen Weddells, Crabeaters en Leopard seals ons te observeren. Helaas werd het weer slechter en werd de zodiaccruise afgelast. Dit vonden wij zeer spijtig, omdat dit meestal de cruise is waarbij de walvissen, waaronder Orka’s naast de zodiac kunnen opduiken.

Als alternatief werd er een film over Shackleton vertoont, dit is een van de beroemde ontdekkingsreizigers van Antarctica (alhoewel de Noor Amundsen als eerste de Zuidpool bereikte): halverwege de film had ik hier echter geen zin meer in en ging naar de eetzaal, net op tijd om de staart van een Humback whale te zien en even later een Orka die voorbij kwam (Sorry Julia, maar hij is niet uit het water gesprongen, dus een echt goede foto heb ik niet voor je).

Op dag 7 gingen we aan land op “Goudier Island”, weer met Gentoo pinguïns en voor de eerste keer een witte vogel Snowy cheath bill. Op dit eiland is een postkantoor waar je post kunt versturen. Wij hebben pech want de laatste postboot van het seizoen is al geweest en dus duurt het even voor de post nu verstuurd wordt, waarschijnlijk is het er wel voor Kerst 2010! Dit postkantoor is onderdeel van de Engelse post (Port Lockroy, oorspronkelijk Fort La Croix) en is tegelijkertijd een museum, waar je kunt zien hoe de Engelsen, die hier een basis hadden gebouwd, vroeger leefden. Vanaf hier voeren we naar “Jougla Point”, een eilandje om de hoek. Onderweg, zagen we 2x hoe een Leopard seal een Gentoo pinguïn ving en verorberde (wat een vreetzak is deze seal, hij/zij verscheurt op een dag gemiddeld 10 tot 20 van deze beestjes). Later hebben we nog een mooie landing gehad op “Portal Point”, waar Fur seals waren, deze landing was vooral bedoeld om 2 kajakkers op te halen die 3 maanden in de Antarctische wateren hebben doorgebracht.

Vanochtend (dag 8) hebben we onze laatste landing gehad op “Half Moon Island”. Het Antarctisch schiereiland hebben we inmiddels al achter ons gelaten en dit eiland is een onderdeel van de Shetland eilanden. Op dit eiland hebben we voor het eerst de Chinstrap pinguïns gezien en als toetje een verdwaalde Macaroni pinguïn. De andere bewoners waren Fur seals en een Crabeater seal. We hadden nog gehoopt een andere landing op de Shetlands te maken, maar helaas is dit niet gebeurd en hebben we de Elephant seals gemist.

Nu zitten we alweer in de Drake passage en heb ik mooi de tijd dit verslag te maken, terwijl we alle kanten op schommelen. De lunch heb ik helaas weer niet binnen kunnen houden, maar is ook niet echt verwonderlijk als je ziet wat we weer weg te werken hadden. Nog twee dagen dit geschommel, hopelijk wordt het niet wilder, en dan zijn we weer in Ushuaia. Een geweldige ervaring en belevenis rijker die we niet snel zullen vergeten. Met pijn in ons hart zullen we dan afscheid nemen van onze Antarctic Dream (die uiteindelijk uit kwam).

Ps. wij zijn nu weer in Ushuaia en willen jullie een anekdote tijdens de Drake passage niet onthouden: toen Frans midden in de nacht naar de wc wilde gaan, zag hij dat de stoel omgevallen was en de lade van het bureau half open stond. Tijdens het sluiten van de lade kwam er een zeer grote golf zodat hij, met de lade in de hand, over de stoel werd gelanceerd en eindigde languit op de grond, benen in de lucht en hoofd tegen kamerdeur: gelukkig bleef het bij een gekneusde pink en een deukje in zijn ego!

Theo

onvoorstelbaar fraai, prachtig!
Dit is wel een van jullie topervaringen neem ik aan.

Marleen Taris

Hier had ik op gewacht. Wat een fantastische beleving!
Gelukkig dat jullie niet al te veel last hebben gehad van het weer. En heel fijn dat we weer iets horen want dat was alweer lang geleden.
Geniet verder en tot de volgende keer,
groetjes, Marleen.

Marcia Toemen

Tjonge jonge wat een gave foto's zeg!! Dit moet echt wel een wereldervaring zijn zeg. Echt supermooi om te zien, ik leefde gewoon helemaal met jullie mee!! het blijft dan ook leuk, die verhalen....

Groetjes Hans, Marcia en Sem xx

petra verlooy

Wat een geweldige ervaring zeg!
Ook leuk om te lezen en op de kaart te zien waar jullie allemaal zijn.
Ik heb een paar mooie pinguinfoto's opgeslagen. Wie weet komt er nog een mooi schilderij van.
Veel plezier verder.
Groetjes van Petra

Corine

Hoi hoi,

wat een super verhaal weer! Volgens mij hebben jullie op en top genoten van deze Antarctica cruise.....ondanks de af en toe lichamelijke ongemakken door het ruige weer.
De foto's zijn ook fantastisch.

Veel plezier met jullie vervolg.

Groetjes Corine

Sl03

Het blijft mooi!!!!!!!! Inderdaad wauw! In die mooie omgevingen heb je die etoken toch echt niet nodig!!!!!

Hier gaat het ook goed hoor.. we hobbelen door..gelukkig begint de zon erdoor te komen..nieuwe energie!

Geniet
groet Sanne

Marion (Lambiek)

Alweer super jullie verhalen en foto`s! Hier eindelijk richting lente hoewel `t nog best wel koud is, afijn, vanavond opwarmen tijdens de volleybaltraining en daarna gaan we de 2e keer vreemd met `t hele team ... t.w. naar De Spaarbank :-)! Geniet verder!

Martijn

Das genieten.

Peter

Hoi, Monique en Frans,

Jullie hebben weer een ervaring erbij.
Wederom een leuk verhaal en mooie foto's.
Blij dat alles goed gegaan is en dat jullie er van genoten hebben.

Groetjes Sietie, Kyra en Peter

Peet

Waanzinnig verhaal en prachtige foto's.
Leuk om jullie zo te volgen.
Groetjes, Petra en Henne

Kees

Geweldig, wat een belevenissen daar! Ik ben blij dat jullie er zo van genoten hebben. En prachtige foto's erbij. Kunnen zo naar National Geographic.
Een goed vervolg richting Paaseiland zou ik zeggen...

Frank

Klinkt allemaal super!!!!

Ik kan eventueel antarctica ook doorgeven als tip aan de weightwatchers......

Ga door met genieten!!!

julia en annelies

Fantastisch, ik heb er geen woorden voor zo mooi! Julia heeft alles gezien van de foto's en jullie verhaal gelezen en vond de foto prachtig van de orka.
Het door verorberen van die pinguin valt de zeeleeuw wel een beetje van zijn voetstuk bij julia. That's nature zeg ik dan maar.
Geniet lekker verder en dank je wel dat we op deze manier mee mogen genieten.
gr. Annelies

Eveline & Rob.

Eveline&Rob; harstikke leuke foto's, vooral die pinquin die zo schattig kwam kijken!
aaaa, die grote zeehond die zo'n pinquin op at echt zielig!
maar, die walvis & orka, echt indrukwekkend!
ik wil met jullie mee naar Antartica!
haha!
nou, nog veel genieten,
en tot snel bij de volgende reacties!

Paul

Mooie belevenissen zusbroer. En dan te bedenken dat zo'n avontuur voor de meeste mensen in een boek of film besloten blijft.

ElsKe

Geweldig. Heerlijk om jullie reis mee te mogen voelen. En dan die prachtige foto's wauw!
Ben stiekem gewoon een beetje jaloers...

Nico

Wat een schitterende en bijzondere omgeving en ik ben net als Els wel beetje jaloers. Dat wordt dus hard sparen en misschien zelf ook nog eens voet aan wal zetten daar. Kijk al weer uit naar het volgende continent!!

Berdien

Ik ben echt enorm jaloers, om de tijd de doden tot mijn Navimag cruise-tocht begint zit ik in Ushuaia, en het is toch wel lastig al die mensen om je heen te horen over hun GROTE trip, en jullie fotos zijn ook echt fantastisch. Heb nog even een financiele blik geworpen op de stand van zaken maar ik kan er echt niet heen en de laatste boten vertrekken deze weken. Jammer maar het geeft me motivatie jaren later nog eens terug te "moeten" komen! Bedankt dat jullie deze geweldige ervaring gedeeld hebben! ik stik van jaloezie hahah!

Ow en btw die familie van de Refugios in Torres del Paine zijn echt miljonairs, mede omdat zij een groot deel van het park in prive eigendom hebben.

Succes met het zoeken van eieren op Paaseiland ;) groetjes uit Ushuaia!
Berdien

Kim

Jeetje, wat een mooie foto's!! En jullie zien dat gewoon in het echt...!! Wat bijzonder, ik voel enige jaloezie opkomen... Tom en ik gaan aankomende zomer naar Syrie & Jordanie, jullie nu een beetje jaloers? ;-)

Anne

Hé hallo daar!
Ben inmiddels 2 koffies verder en nu ook helemaal 'bij' . Ver weg blijkt zo ook weer een beetje dichtbij! Wat een 'plaatje' dit geheel.....Echt indrukwekkend en ijs is gewoon echt blauwig dus!
Trouwens.... Moby Dick daar nog ergens rond zien struinen?!
Nu op naar die in grond gezakte mannekes op Paaseiland......daar kun je toch echt niet omheen!
Biekse groeten vanuit het Tilburgse en travel ze!

Margriet Cleven

Geweldig, wat een mooie prachtige natuur.
Ongelooflijk, en niet te bevatten dat jullie dit allemaal in het echt zien, beleven en meemaken.
Jullie kunnen straks terugkijken op een fantastische reis. Ik blijf jullie volgen.
Tot ziens en het allerbeste.

Anneke

Ik was vanavond eens op jullie site aan het rondkijken. Wat een geweldig mooie dingen hebben jullie al gezien! Het zal wel echt genieten geblazen zijn.
Maar er zullen vast ook nog wel wat mooie dingen in het verschiet liggen, ik zal dus binnenkort weer eens een kijkje nemen!

Groetjes!
Anneke (en natuurlijk een knuffel van Ton!)

Arnoud&ellen

Het is heerlijk om jullie verhalen te lezen en al die mooie leuke en prachtige foto's te zien. Het is niet te geloven wat jullie allemaal al hebben gezien en gedaan, dit is met recht een super wereldreis. Geniet er maar van wij doen dat zeker.
Liefs uit udenhout